dinsdag 22 januari 2013

zin en onzin van een ondernemingsplan





Veel goede ideeën beginnen op een bierviltje. Maar de praktijk is vaak net wat complexer dan het gemiddelde bierviltje aan kan. Daarom is het heel slim om op enig moment een ondernemingsplan te maken; dat kan natuurlijk vóórdat je begint met ondernemen, maar ik merk steeds meer dat mensen liever eerst in het diepe springen.

Bij het afsluiten van hun eerste boekjaar komt dan vaak alsnog de behoefte om eens wat gestructureerder naar hun onderneming te kijken: Is er wel een markt voor mijn product, zit ik wel met het goede product bij de goede doelgroep, heb ik een realistische prijs,  en hoe kom ik aan klanten?

Een goede manier om met die vragen om te gaan is een ondernemingsplan maken, een nog betere manier is om samen met andere ondernemers naar elkaars produkcen en diensten, kwaliteiten en valkuilen te kijken.

Alvast beginnen met een ondernemingsplan, klik dan eens hier
Meer behoefte aan sparren met anderen, kijk dan hier.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten