maandag 16 juni 2014

Shell is de populairste werkgever op LinkedIn. Wat kun je van hun leren

populairste werkgever op LinkedIn
Net als de meeste werkgevers gebruik je LinkedIn natuurlijk al tijden om kandidaten die hebben gereageerd te checken, maar je kunt dit gratis medium voor zoveel meer inzetten, en ook al veel eerder in het wervingsproces. In 2013 scoorde Shell als populairste werkgever op LinkedIn. Wat kun je van hun leren? Hoe krijg jij de juiste mensen voor jouw bedrijf?





Benader de doelgroep heel specifiek: 

Shell denkt heel goed na over zijn doelgroep. Als zij ICT'ers willen bereiken plaatsen zij hun vacature in een LinkedIn groep waar ICT'ers elkaar treffen; dat is effectiever dan een vacature op hun websiteof op de algemene LinkedIn pagina's.

Gebruik Events: 

Door events op te zetten voor voor een nauw opschreven doelgroep, bijvoorbeeld hoogopgeleide vrouwelijke technici, en deze events via LinkedIn te delen wordt Shell gezien als een aantrekkelijke werkgever voor deze doelgroep; bijkomend effect is dat dat niet alleen zijn uitstraling heeft op deze doelgroep alleen, maar op een veel breder veld.

Career-page: 

Een career-page is een betaalde optie die aantrekkelijk kan zijn als je organisatie vaker mensen nodig heeft. Maar of je nu voor de betaalde optie kiest of de gratis mogelijkheden ten volle wil benutten, zorg in elk geval voor een interessante content met foto's en video's. Een gouden tip daarbij is om gebruik te maken van je eigen ambassadeurs: Als jouw eigen werknemers in een filmpje vertellen over hun baan bij jouw organisatie, heeft dat een veel groter effect dan een standaardvacature. Dat filmpje hoeft niet eens super-professioneel te zijn: liever een enthousiast verhaal in lagere resolutie dan een perfect geproduced en daardoor minder geloofwaardig shot. En dat leidt vanzelf naar de laatste tip:

Ambassadeurs: 

als jouw werknemers via LinkedIn over zichzelf en over jouw bedrijf vertellen, kom jij, zonder jezelf op de borst te hoeven kloppen, vanzelf in de picture. Sta het gebruik van Social Media op de werkplek dan ook toe, promoot het zelfs, en leer je medewerkers om de Social Media op een goede manier voor hun zelf EN voor jullie organisatie in te zetten.

Wil je meer weten over het zakelijk inzetten van Social Media, neem dan contact op met info@barcavela.nl
(of natuurlijk via de Social Media: Twitter @Ellen_Barcavela, Facebook: Barcavela, of LinkedIn EllenSchiffeleers)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen