Vertrouw jij alles wat je op het internet ziet? Waarschijnlijk niet.
Vertrouw jij mensen die je door vrienden worden aangeraden? Die kans is al een stuk groter.En als je ze zelf kent? Weer een grotere kans. En als ze ook nog eens aardig zijn en hebben bewezen vakkundig te zijn en hun afspraken na te komen? Tja wat let je dan nog.
Binnen het netwerken hebben we het dan over de Know, Like en Trustfactor, en sociale media kunnen je erg helpen om jouw Kow, Like en Trustfactor te verhogen.
Know gaat over kennen: dat kan uiteraard het echte in-real-life kennen zijn, maar het helpt ook als mensen over je gehoord of gelezen hebben. Er waait een vage formule rond op internet dat mensen 7 keer van je gehoord moeten hebben, en dan het gevoel krijgen dat ze je 'kennen'.
Like gaat over aardig gevonden worden; het scheelt natuurlijk wat je vak is, maar mensen geven over het algemeen liever een opdracht aan een aardige coach of trainer dan aan iemand die onaardig is, zich negatief uitlaat over anderen of roddelt, ook als dat online is!
Trust gaat over vertrouwen, en waar vroeger vertrouwen vooral voortkwam uit autoriteit wordt nu vooral vertrouwd op het oordeel van mensen-zoals-wij, kijk maar naar het succes van de sites die veel gebruik maken van referenties, zoals als booking.com en bol.com.. ODM group heeft hier een heel mooie infographic van gemaakt.
Binnen LinkedIn kan je via updates en discussies natuurlijk bijdragen aan het gekend zijn, door al je uitingen like-able zijn, maar je kunt ook veel aan de Trust doen, bijvoorbeeld door het actief inzetten van Aanbevelingen of Recommendations.
Je kunt de mensen waarvan je weet dat zij prettig met je hebben gewerkt en graag een goed woordje voor je willen doen via LinkedIn hiervoor benaderen: dit gaat als volgt:
- Ga naar je profielfoto rechtsbovenaan je linkedin-homepage en selecteer 'Privacy & Instellingen'; voor je eigen veiligheid moet je daarvoor nog een keer extra inloggen.
- Selecteer bij het tabje 'Profiel' de knop 'Beheer je aanbevelingen / Manage your recommendations'
- Kies bovenaan voor het menu 'Vraag aanbevelingen / Ask for recommendations'
-Gebruik de dropdownmenu's om namen van mogelijke aanbevelers te selecteren, en de baan te selecteren waarin je met die persoon hebt samengewerkt.
- Het werkt het beste als je aan één persoon tegelijkertijd met een persoonlijk bericht om een heel specifieke aanbeveling vraagt: dus niet: de standaardknop 'kun je mij aanbevelen' maar een persoonlijke vraag als 'ik wil graag meer laten zien van mijn vermogen tot innoveren en verbinden, zou jij voor mij willen aangeven hoe je in onze samenwerking hebt gemerkt dat ik dat goed kon?'
Op die manier maak je optimaal gebruik van je netwerk!
Meer weten over netwerken of personal branding, neem gerust contact op met Barcavela via info@barcavela.nl of 06-11131744.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten