Edgerank
Alle updates bijhouden is geen optie meer; volgens Time zou je dan zo'n 1500 updates per dag moeten bijhouden. Facebook heeft daarom de edgerank ingesteld: een edge staat voor een interactie die jij als gebruiker hebt: van statusupdate en foto, tot like, reactie en zelfs profielverandering. Sommige edges krijgen een hogere ranking dan andere, zij wegen zwaarder en hebben meer kans om te worden gezien door jouw volgers. De edgeranking is afhankelijk van 3 factoren: affiniteit, gewicht en verval.
Affiniteit
Affiniteit gaat over de hechtheid van de relatie: als je regelmatig updates van iemand bekijkt, liket of er op reageert is de affiniteit hoger, en stijgt een edge van deze persoon in de ranking. 'Leuke' mensen ga je dus vaker zien. Wil je hier als bedrijf voordeel bij hebben dan moet je zorgen voor edges die mensen aanspreken en reactie oproepen; stel bijvoorbeeld vragen of laat mensen reageren op stellingen: Wie, wat en waar vragen maken dat het aantal interacties veel hoger wordt, en elke interactie die deze persoon met jou aangaat maakt weer dat jij hoger scoort op de timeline van deze persoon.Gewicht
Gewicht gaat over de waarde van jouw edge; Facebook is erg terughoudend over deze waardetoekenning maar bekend is wel dat een like of een tekstuele update een lagere waarde heeft dan een foto of video. waardoor ze een hogere edgerank krijgen, en dus hoger op de timeline van jouw volgers komen. Het kan als bedrijf dus interessant zijn om in plaats van het vragen om likes, vooral te investeren in goede foto's, video's die toegevoegde waarde waarde hebben, voor je gebruikers én voor je Facebookranking. Wat het gewicht is van zaken als foursquare (locatieherkenning) is niet bekend, maar het zou zomaar kunnen dat ook deze een hoge waarde hebben.Verval
Verval gaat over tijd; nieuwe edges scoren hoger. Zorg dus dat je actief bent op Facebook op het moment dat jouw doelgroep daar ook actief is; als jij 's ochtends een foto post heb je grote kans dat die 's avonds al te laag scoort in de edgerank om in beeld te komen.Zaak dus om je doelgroep goed te kennen: wanneer zijn zij online, en wat willen ze zien? En heb jij zelf geen zin om 's avonds te zitten posten voor je bedrijf, gebruik dan tools als Buffer of Hootsuite om je updateste laten plaatsen op het moment dat jij wenst.Belangrijk?
Is dat nou belangrijk die edgeranking? JA!Recent onderzoek laat zien dat nog maar 6% van de zakelijke posts ook daadwerkelijk gezien wordt door de doelgroep. Weet dus hoe jij, door aandacht te hebben voor affiniteit, waarde en verval WEL inbeeld blijft.
En dat verdienmodel van Facebook? Gewoon betalen voor advertenties.....
Meer weten:
Bel, mail of tweet BarcavelaBronnen
http://time.com/34025/the-free-marketing-gravy-train-is-over-on-facebook/
http://www.newcom.nl/Social-media-onderzoek2014
https://econsultancy.com/blog/7885-the-ultimate-guide-to-the-facebook-edgerank-algorithm
http://www.comscore.com/Insights/Presentations_and_Whitepapers/2011/The_Power_of_Like_How_Brands_Reach_and_Influence_Fans_Through_Social_Media_Marketing
Geen opmerkingen:
Een reactie posten