De wereld om ons heen verandert voortdurend en als we ons niet aanpassen aan deze veranderende omstandigheden dan lopen we vroeger of later achter. Je hoeft voor mij echt niet de eerste te zijn die een Iphone 5 koopt, of in de rij te gaan liggen voor het nieuwste besturingssysteem, maar ik ken nog maar weinig succesvolle mensen die nog een gsm met antenne gebruiken of nog via DOS werken. Waar trainingen voor het gebruik van Windows in de jaren 90 heel populair waren zullen ze nu op een enkele laatbloeiende bejaarde na niet veel inschrijvingen meer hebben.
Jeroen Buscher schreef hier een heel leesbaar boek over: Onbeperkt Houdbaar. En zijn inleidende verhaal over internet-whizkid Michiel en zijn verminderende meerwaarde is zo helder en confronterend: Moeten we allemaal continue veranderen? JA!
Marktonderzoek
Ook mijn bedrijf verandert voortdurend, onder invloed van interne en externe veranderingen. De veranderingen die het meeste invloed op Barcavela hebben spelen zich op twee vlakken van de vrije markt af: op het vlak van (potentiele) klanten en op het vlak van mede-aanbieders.Aan de klanten-kant betekent dat continue onderzoek doen naar de actuele wensen van klanten, zorgen dat we weten welke problemen er spelen er voor de klant (soms nog voordat de klanten dit zelf) weten, en uitvinden waar klanten nu of straks behoefte aan hebben. Uiteraard kunnen wij niet aan al die behoeftes voldoen, maar wij moeten bepalen waarmee WIJ de klanten kunnen helpen.
Aan de kant van de mede-aanbieders betekent dat dat we ook steeds in de gaten moeten houden waar onze collega’s mee bezig zijn: wat bieden ze aan, voor wie, voor welke prijs, welke kwaliteit leveren ze. Dit marktonderzoek, zowel aan de vraag als aan de aanbod-kant is een essentieel onderdeel van het ondernemerschap: goed zijn in je vak is nog geen garantie voor succes, je moet ook weten wat je waar en wanneer moet aanbieden. ( Zie overigens ook de blog over Joshua Bell )
Workshop Klaar voor de Toekomst
Voor een groep professionals in de zorg hebben we pas geleden een snelkookpansessie verzorgd waarin we, startend vanuit de positieve aspecten van de teams, hebben gekeken naar de interne en externe veranderingen, en in kaart brachten welke veranderingen opriepen tot urgente en belangrijke reacties, die daadwerkelijk invloed zouden hebben. De acties die ieder hier uit moest nemen hebben we klein, behapbaar en heel SMART gedefinieerd, en we hebben meteen ook aandacht besteed aan non-acties: als je iets nieuws gaat doen zul je iets anders moeten gaan latenMeer weten?
Hoe alert ben jij op veranderingen in de markt? Hoe snel speel jij in op nieuwe behoeftes bij jouw doelgroep? Hoe zorg je dat jij het geld steeds waard blijft?In de leergang Succesvol Ondernemen en in de losse workshop over ondernemerschap gaan we uitgebreid in op deze vragen. Daarnaast kun je bij Barcavela ook altijd terecht voor 1:1 coaching en strategisch advies.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten