Er kunnen twee redenen zijn waarom een organisatie overgaat tot het geven van training:
- het verbeteren van de competenties van medewerkers
- het oplossen van een organisatieprobleem
Als een training wordt gegeven om een organisatieprobleem op te lossen is het vaak veel moeilijker om te beoordelen of de training effectief was, omdat meestal meer HR instrumenten werden ingezet dan alleen de training.
Laten we eens starten met een gewetensvraag aan jou als lezer:
‘Kan jij beter presteren dan je op dit moment daadwerkelijk doet?’
De kans dat je hier positief op antwoord is bijzonder groot (Stolovitch, 2004).
Wanneer je dan de vervolgvraag krijgt waar in jouw geval ruimte voor verbetering zit, zal je waarschijnlijk best een antwoord hierop kunnen geven. En dat antwoord kan variëren van snellere software, betere overlegstructuren, heldere proces stappen, meer informatie over de gewenste output, meer erkenning, minder stress tot, daar komt hij, meer vaardigheden .
Thomas Gilbert (1996) heeft een model ontwikkeld waarin alle mogelijke antwoord-categorieën zijn vervat:
Hij maakt onderscheid in externe oorzaken:
- fysieke middelen (ICT, instrumenten, budget)
- structuur/proces (overlegstructuur, beleid, logische proces stappen)
- informatie (standaarden, feedback, data)
- kennis/vaardigheden
- motieven (onzekerheid, status, angst, waarden)
- gezondheid/welzijn (stress, balans, rust)
Dus hoe verleidelijk het ook is om een training in te zetten om een performance-probleem op te lossen, het is lang niet altijd de meest effectieve oplossing.
Ben je van plan om binnenkort een training in te kopen, stel jezelf dan eens de vraag welk probleem je hiermee wil oplossen. Als dit een probleem op organisatieniveau is dan denk ik graag met je mee in het achterhalen van de werkelijke oorzaak, en met het vinden van een effectieve oplossing.
Ellen Schiffeleers
Barcavela
ellen@barcavela.nl
NB Heel leesbare informatie over HPI staat in het boek ‘Liever (g) training van Jos Arets en Boudewijn Overduin.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten