In een interactieve en visuele maatschappij zoals de onze zullen we allemaal regelmatig presentaties moeten houden. Voor iedereen geldt daarbij steeds weer: Hoe houd ik de aandacht vast tijdens de presentatie ?
Door mijn oude literatuur bladerend kwam ik deze tips uit de vorige eeuw tegen; de flanelborden en overheadsheets heb ik uit de opsommingen gehouden, maar ook in de pré-powerpoint tijd was er al heel wat bekend over "wetten" die van toepassing zijn voor de aandacht van de toehoorders.
• Een sterke "stimulus" krijgt meer aandacht dan een zwakke, bijvoorbeeld: de koffiejuffrouw krijgt meer aandacht dan de spreker;
• Een vertrouwde "stimulus" wordt verkozen boven een onbekende, breng dus nieuwe informatie in verband met wat reeds bekend is;
• Een geordend geheel houdt beter de aandacht vast, zorg dus voor een duidelijke (zichtbare) structuur;
• Een grotere stimulus trekt meer aandacht dan een kleine, houdt hiermee rekening bij bewegingen, zoals bijvoorbeeld aanwijzen;
• Bewegingen vallen meer op dan stilstaande zaken, breng dus beweging aan, niet alleen met uw lichaam maar ook bijvoorbeeld veranderingen in uw spreektempo en toonhoogte.
Meer weten of meer oefenen? kom een keer naar een workshop bij Barcavela: www.barcavela.nl
Wil je mijn artikel opnemen in een website/blog, tijdschrift of ander medium? Leuk! Dan vraag ik je wel mij hierover te informeren én de volgende tekst op te nemen: "Door Ellen Schiffeleers, business coach/trainer voor zelfstandige professionals. Ga naar www.barcavela.nl : "Barcavela, slimme mensen wijzer maken".
Ook leuk, wil je vooral weten hoe het NIET moet, kijk dan eens even naar het filmpje Death by Powerpoint via YouTube.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten