vrijdag 25 oktober 2013

waar worden jouw acties op waarde geschat?


Je weet als ondernemende professional dat je je, om succesvol te zijn, moet richten op je doelgroep. Deze blog geeft aan dat de doelgroep niet alleen een verzameling mensen is, maar dat het ook afhankelijk is van tijd, plaats en omstandigheden of deze mensen, daar en dan, jouw doelgroep zijn.

Garantie voor succes?

Een van de grootste violisten op dit moment is Joshua Bell. Hij treedt op over de hele wereld, met de beste orkesten in de meest prestigieuze theaters. Een kaartje voor een concert van hem kost je al snel zo'n €60,-.
Deze fameuze Joshua Bell speelde bij wijze van experiment eens een keer niet in een van die mooie concertzalen, maar gewoon in de metro van Washington: zijn prachtige muziek daarmee gratis ter beschikking stellend aan al die mensen die toch al in de metro moeten zijn.

In het bijgaande filmpje zie je een registratie van dit concert.



Wat de briljante Joshua Bell hier gebeurt, kan jou als ondernemende professional elke dag ook gebeuren: Je bent enorm goed in jouw vak, maar je kwaliteiten worden niet gewaardeerd.

Kies je doelgroep

Wat kun jij leren van dit experiment met Joshua Bell? Onder welke omstandigheden worden jouw kwaliteiten wel, of net niet, gezien? Hoe ga jij de context kiezen waarin jij kunt schitteren? Breng jij jouw werk naar de omgeving waar het het meest gewenst wordt, en waar ze er daadwerkelijk naar smachten, of werp jij jouw paarlen, spreekwoordelijk, voor de zwijnen?

Om succesvol te ondernemen is het meer dan zinvol om een goed bedrijfsplan te schrijven, en daarin onder andere te kijken naar jouw doelgroep en naar manieren om die doelgroep te bereiken op het moment en de plaats dat ze de grootste behoefte hebben aan jouw product of dienst.

Meer weten?

Meer weten? In de leergang Succesvol Ondernemen en in de losse workshop over ondernemerschap gaan we uitgebreid in op deze vragen. Daarnaast kun je bij Barcavela ook altijd terecht voor 1:1 coaching en strategisch advies.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen