maandag 18 november 2013

ROI: wat is het rendement op mijn investering in sociale media?

ROI van Sociale Media
ROI van Sociale Media
Je stuurt nieuwsbrieven, je blogt, je plaatst posts op LinkedIn, je zet updates in Facebook en daarnaast Twitter je ook nog. Een aanmerkelijk deel van je werkweek gaat op aan het op eigen initiatief  plaatsen van berichten op de sociale media, en dan heb ik het nog niet over het reageren op berichten van anderen.
Is dit effectieve werktijd of is het een -nutteloze en tijdverslindende- hobby?


Ik ben er zelf van overtuigd dat sociale media voor mijn bedrijf werken. Niet omdat mijn onderbuik dat zegt, maar omdat ik daar harde bewijzen voor heb. Hoe weet jij of de tijd die jij aan sociale media besteed rendeert?

Jouw doel van sociale media


Om te kunnen bepalen of je rendement hebt op je investering moet je eerst weten wat je doel is. Als je een zorgverlener bent kan jouw doel zijn om minder patiënten in de wachtkamer te hebben en meer mensen online te kunnen helpen. Als je muzikant of fashionblogger bent  zal het waarschijnlijk jouw doel zijn om veel vertoningen te krijgen. Ben je adviseurs of trainer dan is het waarschijnlijk jouw doel dat mensen jouw producten of diensten gaan afnemen: in jouw geval zijn online vertoningen geen doel maar een middel. Eerst het doel weten- dan pas meten.

Meten is weten


Pas als je weet wat je wil bereiken, kan je pas zinvol gaan meten. In eerste instantie lijkt dat meten heel simpel: je kan op je Facebook pagina immers direct zien hoeveel Likes een bericht heeft en hoe vaak er op gereageerd wordt. Ook je blog heeft een tellertje en zelfs je nieuwsbrief heeft een mooie tel-optie. Maar wat weet je dan? Je weet of je berichten gelezen worden, maar weet je dan of je je doel bereikt? Als je muzikant of fashionblogger bent wel; dan wilde je wilde veel vertoningen, en dat kan je rechtstreeks zien. Maar als  zorgverlener wil je minder patiënten in de wachtkamer, en als adviseurs wil je meer diensten verkopen. Als jouw berichten dan veel likes hebben kun je daaruit afleiden dat jouw berichten interessant zijn, maar je weet nog niet of je er daadwerkelijk patiënten mee weghoudt, of klanten mee krijgt.

Om te weten of jouw gezamenlijke social media activiteiten effect hebben kun je het uiteindelijke resultaat meten door in de wachtkamer patiënten te tellen of door je verkoopresultaten bijhouden. Maar hoe corrigeer je dan voor variabelen; hoe weet je wat er gebeurd zou zijn als je niets had gedaan, zouden er wellicht vanzelf al minder patiënten komen omdat de tv goede spotjes uitzendt of omdat op internet tegenwoordig meer info te vinden is? Zou je wellicht een drastische daling van je adviesuren hebben kunnen verwachten omdat de huizenmarkt is ingestort en er een crisis heerst?

Een wetenschappelijke experimentele opzet met voor- en na-metingen en met controlegroepen zit er voor de meeste ondernemers niet in. Wat wel goed werkt is een semi-experimentele opzet door je oor te luisteren leggen bij collega's met een vergelijkbaar aanbod, dezelfde doelgroep, zelfde prijs, zelfde kwaliteit, maar ZONDER social media: Zij hebben met hetzelfde klantgedrag te maken, dat in hun geval alleen niet wordt beïnvloed door sociale media.

Totale effecten van jouw totale social-media aanpak kun je dus kwantitatief meten. Maar hoe weet je dan WELK medium het meeste effect had? Dan moet je je klanten gaan bevragen: welk medium heeft jouw gedrag beinvloed? Voor veel klanten is dat best lastig te beantwoorden: zij zien berichten op Facebook, op Twitter, jouw blogs en jouw nieuwsbrieven langskomen, maar wat heeft hun gedrag het meest beïnvloed?

Online activiteiten toch meten?


Je klanten kunnen dus niet altijd aangeven via welk medium zij ertoe zijn gekomen om klant bij jou te zijn of te blijven. Gelukkig kun je online wel wat gangen nagaan, zonder daarbij op een NSA-manier te werk te hoeven gaan.

Google Analytics


Je kunt de bezoekersgevens van je website analyseren met tools die door de webserver worden geleverd of met tools zoals Google Analytics. Op deze manier kun je zien op welke manier mensen naar jouw site zijn gekomen: komen ze door te klikken op tweets, op Facebookberichten, of via jouw LinkedIn profiel? Via Verkeersbronnen/bronnen/verwijzingen kun je direct zien hoe dat in jouw geval zit.

Monitoren


Je kunt vergelijkbare berichten op verschillende sociale media plaatsen. Houd eens bij waar je wanneer plaatst, en check vervolgens via Google Analytics of je vlak na die tijd meer verkeer naar je site krijgt.

Een kritische noot daarbij is de gouden marketingregel is dat potentiële klanten je naam 7 keer moeten tegenkomen voor ze überhaupt een opdracht aan je zouden willen geven; wellicht dat 6 Twitter berichten de aanleiding waren om op dat ene Facebookbericht te reageren.

Tips:


  • Vraag je oude en nieuwe klanten wat maakte dat zij contact met jou opnamen.
  • Vraag oude en nieuwe klanten welke sociale media zij gebruiken en gebruik die ook.
  • Leid klanten via de sociale media naar jouw website door goede links te gebruiken
  • Monitor de verkeersbronnen naar jouw website via tools zoals Google Analytics

Meer weten? 


Mail of bel voor meer info, of kom naar een van de workshops.
NB ook zonder dat ik dus directe verkoopresultaten daarvan verwacht vindt ik het toch heel leuk als je mijn berichten leest, liket, becommentarieert of deelt :-)  

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen