woensdag 17 april 2013

moet ik dit nu doen?










Vraag jij je regelmatig af of je wel optimaal effectief bent? Of je je tijd besteed aan zaken die echt relevant zijn? Of je je schaarse tijd wel efficiënt gebruikt?

Eigenlijk zijn er daarbij 5 simpele vragen:
MOET ik dit nu doen?
moet IK dit nu doen?
moet ik DIT nu doen?
moet ik dit NU doen?
moet ik dit nu DOEN?

Verzekeraar Achmea kwam erachter dat haar medewerkers veel tijd besteden aan zaken die zij 'niet nu moeten doen' . Een van hun opvallendste acties is dat Achmea nu een week lang het vergaderen heeft verboden: een week lang mogen medewerkers niet op vaste tijden met een vast aantal mensen aan de hand van een vaste agenda over vooraf vastgelegde zaken in een vast format overleggen. Uiteraard mogen zij wel 1:1 met elkaar van gedachten wisselen over de zaken die voor hun actueel en relevant zijn.

meer weten: http://www.nrc.nl/carriere/2013/04/15/bij-achmea-is-vergaderen-deze-week-verboden/

Ben jij optimaal effectief? Besteed jij je tijd aan zaken die echt relevant zijn? Gebruik je jouw tijd efficiënt?

Zelfstandigen kunnen deze vragen aan zichzelf stellen, en zelf actie nemen als hun effectiviteit beter zou kunnen worden. Als je voor een baas werkt vraagt het intrapreneurship om deze vragen voor jezelf te beantwoorden én vervolgens met je leidinggevende het gesprek hierover aan te gaan. Wellicht heeft die een andere visie op succes, randvoorwaarden of criteria, maar JIJ bent aan zet om het gesprek aan te gaan en open te houden.

Meer weten over Intrapreneurship? Neem gerust contact op met Barcavela, of neem wellicht deel aan een van de workshops van de Leergang Intrapreneurship die binnenkort van start gaat.

dinsdag 16 april 2013

persoonlijke effectiviteit - de 80/20 regel











Je kunt je effectiviteit verhogen door meer uren te werken, maar je kunt ook op een andere manier naar je resultaten en je tijd gaan kijken.

De meesten van ons kennen de vuistregel van Pareto wel: de 80-20-regel: De regel is opgesteld als economische regel (80% van de bezittingen in handen van 20% van de bevolking), maar blijkt ook veel breder te gelden: 20% van de kinderen in een schoolklas veroorzaakt 80% van het lawaai, 20% van de processen in de chemische industrie veroorzaakt 80% van de uitstoot, 80% van de regen valt op 20% van de oppervlakte van de aarde.

Hoewel het slechts een vuistregel is is deze ook heel goed bruikbaar binnen je eigen werk: 20% van je inspanningen is verantwoordelijk voor 80% van het resultaat. Dus van de 40 uur die je in een week werkt zorgen 8 uur voor 80% van het resultaat!

Dat betekent meteen ook dat er 32 uur in de werkweek zijn die veel minder effectief zijn. Je kunt je effectiviteit dus verhogen door meer uren te werken, maar je kunt ook op een andere manier naar activiteiten en resultaten kijken, en dan andere keuzes maken:

Wat zijn de belangrijkste resultaten die jij op week- of op jaarbasis wil halen? Wanner ben jij succesvol?Begin met een long-list, de 10 belangrijkste resultaten waarvoor jij verantwoordelijk bent of wilt zijn, en breng dit terug tot een short-list van de 2 of 3 resultaten die het meeste bijdragen aan jouw succes.

Van daaruit ga je kijken naar succesvolle activiteiten: Wat zijn de activiteiten die je moet ondernemen om die 2 of 3 belangrijkste resultaten te halen, en selecteer vervolgens de 20% van die activiteiten die het meeste impact hebben op je belangrijkste resultaten.

Dit zijn blijkbaar cruciale activiteiten: activiteiten die daadwerkelijk leiden tot resultaten die ertoe doen. Zou het niet mooi zijn als je als je meer van dit soort activiteiten zou kunnen doen; als je meer tijd zou kunnen besteden aan dit soort activiteiten?

Hoe ga jij ervoor zorgen dat je meer tijd aan deze cruciale activiteiten kan besteden? Kun je andere zaken delegeren, taken afstoten, werk outsourcen?

Voor zelfstandigen kunnen de antwoorden op deze vragen vaak direct geïmplementeerd worden. Het vraagt intrapreneurship om deze vragen voor jezelf te beantwoorden é
n vervolgens met je leidinggevende het gesprek hierover aan te gaan. Wellicht heeft die een andere visie op succes, randvoorwaarden of criteria, maar JIJ bent aan zet om het gesprek aan te gaan en open te houden.

heel veel succes!

dinsdag 9 april 2013

Workshop 'Ondernemende Professionals'











Veel organisaties willen graag ondernemende medewerkers hebben. Maar wat zijn de effecten van het aannemen van ondernemende mensen op de organisatie? Hoe lang blijven ondernemende types gelukkig als afwijken van de standaard direct wordt afgestraft?

Eind 2013 gaat een cyclus van workshops over Intrapreneurship van start. Op woensdag 15 mei geef ik een gratis kennismakingsworkshop voor managers en HR-functionarissen, waarin we onder andere ingaan op de voor-en nadelen van ondernemende medewerkers in ieders eigen organisatie, en waarin randvoorwaarden en succes-criteria worden benoemd.

Het belooft een interactieve middag te worden

Workshop:           Ondernemende Professionals
Datum en tijd:       woensdag 15 mei van 14.00-17.00 uur
Doelgroep:           managers en HR-functionarissen
Investering:           gratis
Groepsgrootte:     maximaal 15 pers
Lokatie:                Barcavela, Meerssen
Inschrijven:           info@barcavela.nl
Telefoon:              06-11131744

Workshop Effectief en Efficient zakelijk gebruik van Social Media


Social Media zijn allang niet meer alleen vrijetijdsmedia, maar zijn zakelijk onontbeerlijk geworden. 80% van de journalisten bijvoorbeeld maakt dagelijks gebruik van social media voor hun werk, (vooral Twitter, Facebook en linkedin), en 97% van de recruiters gebruikt linkedin voor het vinden van kandidaten en andere wervingsinspanningen. Hoe gebruik JIJ de Social Media om de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten

In deze workshop gaan we in op de verwachtingen van klanten, de do's en dont's van webcare, slimme manieren van monitoring en omgaan met negatieve berichten op het web. Ben jij al een bekende op de Social Media, en zou je ze graag effectiever en efficiënter willen inzetten voor jouw bedrijf of organisatie? Kom dan naar de workshop 'zakelijk gebruik van Social Media'

Het belooft een interactieve dag met veel direct bruikbare tips en informatie te worden, en uiteraard is er ook tijd en ruimte voor real-life netwerken. Let op: neem een eigen laptop met internettoegang mee voor optimaal profijt

Doel:                    Social Media effectief en efficient inzetten voor je zakelijke doelen
Datum en tijd:       vrijdag 20 september van 9.30-16.00 uur
Doelgroep:            Ondernemers en Intrapreneurs met Social Media ervaring
Investering:            € 150,- excl BTW
groepsgrootte:       maximaal 12 pers
Lokatie:                Barcavela, Proost Willemstraat 1 in Meerssen
Inschrijven:            info@barcavela.nl
Telefoon:               06-11131744

een zakelijke Facebookpagina maken - deel 1

Net als CocaCola, Heineken en de Bijenkorf ook een zakelijke pagina voor jouw bedrijf?
Als je zelf al een persoonlijk Facebook-profiel hebt kun je snel aan de slag.

Voor je bedrijf moet je geen persoonlijk profiel maken, maar een zakelijke pagina. Er zijn een aantal verschillen tussen privé profielen en zakelijke pagina's: Privé heb je vrienden, kun je je privacy beheren en kun je moeiteloos in contact komen met anderen. Zakelijk heb je een pagina die volledig openbaar is, en waarbij mensen in contact kunnen komen met jou. Bij een zakelijke pagina heb je daarnaast toegang tot statistieken, kun je de lay-out aanpassen en kun je advertenties maken.

Ga voor het maken van de zakelijke pagina naar http://www.facebook.com/pages/create.php.














Kies voor je bedrijf de de categorie die het best van toepassing is; je moet dit nu beslissen en kunt dit later niet meer veranderen. Datzelfde geldt op het moment dat je de velden gaat invullen; de naam van je pagina moet je NU bepalen; als je straks online bent, en wellicht honderden fans hebt kun je die naam niet meer wijzigen.

Zodra je pagina is aangemaakt krijg je een administratiepanel in beeld dat je de mogelijkheid biedt om je pagina te bewerken en publiek op te bouwen.

Publiek opbouwen wordt pas interessant pas als je pagina compleet is; het is eerst zaak je pagina compleet of completer te maken. Dat begint bij het invullen van de informatie over je pagina:













Via 'Informatie bijwerken' kun je je toekomstige fans al heel veel informatie bieden over je bedrijf en over wat ze van jouw pagina kunnen verwachten. Je vindt hier invulvelden zoals naam, Adres, Activiteit, Startdatum, Missie, Producten, Prijscategorie,en contactgegevens. Deze informatie is op zakelijke pagina's ook goed terug te vinden: direct onder de foto links staat een hyperlink naar de informatie, zie hier het voorbeeld van Heineken:



Je hebt nu een complete, maar heel kale pagina.
Volgende keer meer over het opmaken van je pagina.

En wil je al eerder iets weten. Neem gerust contact op met mij via info@barcavela.nl of kom een keer naar een workshop bij Barcavela, bijvoorbeeld op donderdagavond 16 mei in Meerssen. Meer info:  http://www.barcavela.nl/agenda.php

Het netwerk van mijn netwerk

Vroeger kende ik een aantal mensen maar had geen idee wie zij allemaal weer kenden.
Tegenwoordig heb ik met LinkedIn, Facebook en Twitter een veel duidelijker beeld van het netwerk van mijn netwerk.

Als privépersoon kan ik op die manier de kennis van mijn vrienden gebruiken door vragen te stellen op bijvoorbeeld Twitter



Maar zakelijk kan ik er zeker ook voordeel van hebben:

Als ik zaken wil doen met een bedrijf kan ik op LinkedIn heel makkelijk zien of ik mensen binnen dat bedrijf ken, of dat mensen die ik ken hun kennen (tweedelijnscontacten), Als ik iets wil doen met Sphinx bijvoorbeeld, zie ik dat ik direct en indirect contacten heb binnen dit bedrijf:













Ook kan ik gebruik maken van het feit dat mensen goede ervaringen met mijn dienstverlening delen met hun netwerk. Op LinkedIn heb je bijvoorbeeld aanbevelingen: als mensen die ik vertrouw iemand aanbevelen heeft dat veel meer waarde dan welke dure advertentie dan ook"


















Op Facebook kunnen mensen fan worden van je bedrijf, waardoor hun netwerk kan zien dat zij achter jouw dienstverlening staan:












Wil je gewoon de Gouden Gids blijven gebruiken, prima, vooral doen.
Maar wil je zakelijk gevonden worden, investeer dan in een netwerk dat jou aanbeveelt!

PS Je mag mij dus ALTIJD aanbevelen :-)


vrijdag 5 april 2013

zakelijk gebruik van Facebook

Tot een paar jaar geleden werd Facebook vooral gezien als het Amerikaanse broertje van Hyves; een leuke netwerksite om contact te houden met je oude buurmeisje. Maar daar is verandering in gekomen. wereldwijd zitten op dit moment (april 2013) 965 miljoen* (dus bijna een miljard....)  mensen op Facebook.

Voor Nederland zijn de cijfers niet minder indrukwekkend: 7,5 miljoen gebruikers, dus 45% van alle nederlanders zit op Facebook. natuurlijk lang niet allemaal even actief, maar toch gigantisch. En zijn dat dan allemaal jonge meiden; Nee, de meeste gebruikers zijn tussen de 25 en 55 jaar oud, en ongeveer evenveel mannen als vrouwen.

Met zoveel potentiële gebruikers is Facebook in middels ook de grootste marketingtool van heel veel bedrijven, zeker voor bedrijven die met particuliere klanten te maken hebben. Zij communiceren met hun fans, beantwoorden vragen, schrijven prijsvragen uit, bieden games; allerlei manieren om klanten en potentiële klanten regelmatig te attenderen op hun bestaan.
Mijn grote voorbeeld daarin is CocaCola. Zij zijn op Facebook gegaan en gebruiken Facebook om te communiceren met hun fans, om hun mening te vragen, en om nieuwe producten te lanceren. CocaCola heeft op dit moment  ruim 62,5 miljoen fans!


Cocacola heeft een zakelijk Facebookpagina, en er zijn een aantal verschillen tussen privé profielen en zakelijke pagina's: Privé heb je vrienden, kun je je privacy beheren en kun je moeiteloos in contact komen met anderen. Zakelijk heb je een pagina die volledig openbaar is, en waarbij mensen in contact kunnen komen met jou. Bij een zakelijke pagina heb je daarnaast toegang tot statistieken, kun je de lay-out aanpassen en kun je advertenties maken.



De merken die in Nederland het meeste bereik hebben zijn vakantieveilingen, Heineken, De Bijenkorf, Lidl en Samsung. 5 Bedrijven die met er dus blijkbaar rond de 300.000 fans in slagen om direct contact te hebben met (potentiële) klanten, en dat allemaal op initiatief van die (potentiële) klanten!


Want waar je als particulier op Facebook zelf mensen uit kunt nodigen om vriendje met je te worden kan dat zakelijk niet: mensen moeten zelf de stap nemen om fan van je te worden. (stel je voor dat iedereen door CocaCola benaderd zou worden of ze fan zouden willen worden...).

Publiek opbouwen
Maar mensen moeten natuurlijk wel weten dát je een Facebook pagina hebt en dát ze fan van je kunnen worden. Je kunt een publiek opbouwen via een advertentie, betaalde service van Facebook, of op andere manieren, zoals via email, flyers of QR-codes mensen uitnodigen om naar je zakelijke Facebook pagina te komen. Pas als ze op deze pagina kiezen voor 'vind ik leuk'zijn ze fan, en zullen jouw berichten op hun tijdlijn verschijnen.

Wil je weten of een Facebook pagina interessant is voor jouw bedrijf, en wil je leren hoe je een zakelijke  Facebook pagina kunt maken? Wacht op een van de volgende blogswaarin ik uitleg hoe je een pagina kunt maken, of kom een keer naar een workshop bij Barcavela:  www.barcavela.nl 

Wil je mijn artikel opnemen in een website/blog, tijdschrift of ander medium? Leuk! Dan vraag ik je wel mij hierover te informeren én de volgende tekst op te nemen: "Door Ellen Schiffeleers, business coach/trainer voor zelfstandige professionals. Ga naar www.barcavela.nl : "Barcavela, slimme mensen wijzer maken".

*bron: http://www.socialbakers.com/facebook-statistics/