vrijdag 7 juni 2013

zakelijk effect met social media

scoren met social media
scoren met social media
Social Media zijn allang niet meer alleen vrijetijdsmedia, maar zijn zakelijk onontbeerlijk geworden. 80% van de journalisten bijvoorbeeld maakt dagelijks gebruik van social media voor hun werk, (vooral Twitter, Facebook en linkedin), en 97% van de recruiters gebruikt linkedin voor het vinden van kandidaten en andere wervingsinspanningen. Hoe gebruik JIJ de socia Media om de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten?




Een aantal tips om zonder van Social Media een dagtaak te maken toch effect te generen:

Ken je doelgroep

Weet op welke manieren jouw doelgroep informatie wil ontvangen. Een heel belangrijke factor daarin is de leeftijd: In het algemeen kun je stellen dat hoe hoger het opleidingsniveau en hoe lager de leeftijd van je publiek, hoe meer ze online communiceren. De gemiddelde leeftijd van LlinkedIn gebruikers is 44 jaar, Facebook gebruikers 38 jaar en Twitter gebruikers 39.

Wees aanwezig

Zorg ervoor dat je een profiel hebt op LinkedIn, Facebook en Twitter. Hoe completer hoe liever, maar zorg er in elk geval voor dat als jouw doelgroep een van deze media gebruikt, ze jou via dit medium kunnen bereiken.

Sluit aan bij de behoefte van jouw doelgroep

De gemiddelde consument zal voor het opdoen van inspiratie voor een vakantie niet snel op linkedin gaan zoeken, en diepgaande productinformatie zal hij niet op Facebook verwachten te vinden. Wat is de behoefte van jouw consument, en welk medium zal hij daarvoor gebruiken? Sluit aan bij de behoefte van je doelgroep. Alleen dan lever je efficiĆ«nt (meer)waarde voor je potentiele klanten.

Zorg voor een helder profiel

Zorg ervoor dat het beeld dat je via je website, je brochure, en via de social media neerzet helder en eenduidig is: zet niet op Twitter in je bio dat je trainer bent als je je op linkedin als coach en op je website als consultant profileert . Een helder en consistent profiel maakt je geloofwaardiger.

Combineer de verschillende media

Een blog kun je prima delen via Facebook of linkedin, linkedin-berichten kun je direct laten doorzetten op Twitter, in al je berichten kun je verwijzen naar je website. Gebruik apps zoals Tweetdeck om je berichten op de verschillende social media te plaatsen en te beheren.Zorg daarnaast ook voor een link tussen je online en offline communicatie door bijvoorbeeld het consequent vermelden van je website en Facebookpagina op je briefpapier en in advertenties of gebruik QR codes op elke poster.

Hou je volgers in de gaten

Bouw af en toe tijd in om je tijdlijn in LinkedIn, Facebook en Twitter door te scrollen. Social media is niet alleen zenden maar vooral ook reageren! Weet waar de mensen die voor jou interessant zijn mee bezig zijn.

Actie en reactie

Social Media zijn niet alleen maar verkoopkanalen maar bieden potentiele consumenten de kans om jou te leren kennen. Reageer eens op linkedin-discussies als ze over jouw vakgebied gaan. Speel in op wat anderen zeggen. Volg de mensen die jou volgen, en reageer als zij iets tegen jou of iets over jou zeggen. Weet wat mensen over jou zeggen, en gebruik apps zoals Hootsuite die regelmatig het internet afstruinen op zoek naar de door jou ingegeven zoekwoorden.

Speel in op de actualiteit

Niets zo effectief als inspelen op wat er toch al in het nieuws is. Handel je in pluimvee en stonden de kranten bol van de plofkip, doe daar dan wat mee! Vertel waarom mensen voor een verantwoorde kip bij jou moeten zijn, en wat jouw bedrijf doet tegen misstanden in de bio-industrie; reageer op berichten op jouw profiel of op algemene fora.

Gebruik hashtags

Wees vindbaar door te communiceren met behulp van zoektermen. In het voorbeeld over de plofkip twitter je bijvoorbeeld met #plofkip, #bio-industrie zodat ook de mensen die jou niet volgen via de hashtag jouw berichten zien. Door zelf de hashtags binnen je vakgebied in de gaten te houden, evt met een aparte kolom in Tweetdeck zie je meteen wie er binnen jouw vakgebied actief zijn.


Meer weten

Meer weten over Social Media, schrijf je in voor de workshop op 20 september, of neem contact op met Barcavela, en vraag naar het cursusaanbod rondom Social Media

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen