scoren met social media |
Een aantal tips om zonder van Social Media een dagtaak te maken toch effect te generen:
Ken je doelgroep
Weet op welke manieren jouw doelgroep informatie wil
ontvangen. Een heel belangrijke factor daarin is de leeftijd: In het algemeen
kun je stellen dat hoe hoger het opleidingsniveau en hoe lager de leeftijd van
je publiek, hoe meer ze online communiceren. De gemiddelde leeftijd van
LlinkedIn gebruikers is 44 jaar, Facebook gebruikers 38 jaar en Twitter
gebruikers 39.
Wees aanwezig
Zorg ervoor dat je een profiel hebt op LinkedIn, Facebook en
Twitter. Hoe completer hoe liever, maar zorg er in elk geval voor dat als jouw
doelgroep een van deze media gebruikt, ze jou via dit medium kunnen bereiken.
Sluit aan bij de behoefte van jouw doelgroep
De gemiddelde consument zal voor het opdoen van inspiratie
voor een vakantie niet snel op linkedin gaan zoeken, en diepgaande productinformatie
zal hij niet op Facebook verwachten te vinden. Wat is de behoefte van jouw
consument, en welk medium zal hij daarvoor gebruiken? Sluit aan bij de
behoefte van je doelgroep. Alleen dan lever je efficiƫnt (meer)waarde voor je
potentiele klanten.
Zorg voor een helder profiel
Zorg ervoor dat het beeld dat je via je website, je
brochure, en via de social media neerzet helder en eenduidig is: zet niet op
Twitter in je bio dat je trainer bent als je je op linkedin als coach en op je
website als consultant profileert . Een helder en consistent profiel maakt je
geloofwaardiger.
Combineer de verschillende media
Een blog kun je prima delen via Facebook of linkedin, linkedin-berichten
kun je direct laten doorzetten op Twitter, in al je berichten kun je verwijzen
naar je website. Gebruik apps zoals Tweetdeck om je berichten op de
verschillende social media te plaatsen en te beheren.Zorg daarnaast ook voor
een link tussen je online en offline communicatie door bijvoorbeeld het
consequent vermelden van je website en Facebookpagina op je briefpapier en in advertenties
of gebruik QR codes op elke poster.
Hou je volgers in de gaten
Bouw af en toe tijd in om je tijdlijn in LinkedIn, Facebook
en Twitter door te scrollen. Social media is niet alleen zenden maar vooral ook
reageren! Weet waar de mensen die voor jou interessant zijn mee bezig zijn.
Actie en reactie
Social Media zijn niet alleen maar verkoopkanalen maar
bieden potentiele consumenten de kans om jou te leren kennen. Reageer eens op linkedin-discussies
als ze over jouw vakgebied gaan. Speel in op wat anderen zeggen. Volg de mensen
die jou volgen, en reageer als zij iets tegen jou of iets over jou zeggen. Weet
wat mensen over jou zeggen, en gebruik apps zoals Hootsuite die regelmatig het
internet afstruinen op zoek naar de door jou ingegeven zoekwoorden.
Speel in op de actualiteit
Niets zo effectief als inspelen op wat er toch al in het nieuws is. Handel je in pluimvee en stonden de kranten bol van de plofkip, doe daar dan wat mee! Vertel waarom mensen voor een verantwoorde kip bij jou moeten zijn, en wat jouw bedrijf doet tegen misstanden in de bio-industrie; reageer op berichten op jouw profiel of op algemene fora.
Gebruik hashtags
Wees vindbaar door te communiceren met behulp van
zoektermen. In het voorbeeld over de plofkip twitter je bijvoorbeeld met #plofkip,
#bio-industrie zodat ook de mensen die jou niet volgen via de hashtag jouw
berichten zien. Door zelf de hashtags binnen je vakgebied in de gaten te
houden, evt met een aparte kolom in Tweetdeck zie je meteen wie er binnen jouw
vakgebied actief zijn.
Meer weten
Meer weten over Social Media, schrijf je in voor de workshop op 20 september, of neem contact op met Barcavela,
en vraag naar het cursusaanbod rondom Social Media
Geen opmerkingen:
Een reactie posten