dinsdag 4 juni 2013

innovatie- luxe of noodzaak?

innovatie
Innovatie
Stilstand is achteruitgang, dus elk bedrijf moet continue innoveren. Betekent dat dat ik elk seizoen een nieuwe product op de markt moet zetten? gelukkig niet! Innovatie betekent niet alleen maar technische of productinnovatie, maar kan bijvoorbeeld ook betrekking hebben op service, relatie, management of marketing. De gevolgen van het op een nieuwe wijze toepassen of in de markt zetten van een bestaand product kunnen even groot zijn als de gevolgen van de introductie van het product zelf.

Laten we eens uitgaan van 3 belangrijke variabelen voor innovatie: 

  1. Product
  2. Service. 
  3. Relatie 
Voor alle drie deze variabelen geldt dat ze kunnen variëren tussen twee extremen: enerzijds totale vergelijkbaarheid met de concurrentie en anderzijds volledige uniciteit.

Product-innovatie


service innovatie - maatwerk bij Dell
service innovatie - maatwerk bij Dell
Productinnovatie gaat over nieuwe producten, nieuwe diensten, de typische R&D activiteiten. Ons natuurlijke streven is vaak om een volledig uniek produkt te maken, een innovatie-strategie die meestal veel tijd en geld kost, en ook nog het gevaar in zich heeft te blijven steken op het niveau van de uitvinding: Een ontdekking die nooit uit het laboratorium komt, blijft een uitvinding. Pas als een ontdekking wordt gebruikt in je bedrijf en geld gaat opleveren of besparen is er sprake van innovatie. Productinnovatie vraagt dus meestal een grote investering, en succes is zeker niet gegarandeerd.

Service-innovatie

De meeste succesvolle bedrijven moeten het niet van hun unieke product hebben, maar veel meer van hun unieke service: service zoals een competente en snelle 24/7 helpdesk, snelle levertijden, productie naar klantspecificatie. Denk maar eens aan de actie van Youp van het Hek tegen de service van T-mobile, het succes van Domino's Pizza, niet door de fantastische pizza maar door de snelle levering, en de wereldwijde bekendheid van Dell als maatwerk-computer.

service innovatie : Youp van het Hek en T-mobile
Youp van het Hek en T-Mobile
service innovatie - snelle levertijden bij Domino's
snelle levertijden bij Domino's

Relatie-innovatie

De derde innovatie strategie valt het best weer te geven onder de titel: ' Houd van je klant, niet van je product'. Weet wat je klant beweegt en waarom de klant zaken wil doen met JOUW bedrijf. Zoals het voorbeeld dat ik bij Gamma altijd gebruikte: De klant is niet geïnteresseerd in de perfecte spijker die jij hem wil verkopen, maar wil hij zijn schilderij netjes ophangen. Als jij van je klant houdt kom je achter zijn vraag, en met jouw service koopt hij misschien wel een ophangsysteem van 250 € ipv een spijker van 50 cent. Hoewel de klant dan veel duurder uit is is hij waarschijnlijk uitermate tevreden over jouw bedrijf en de service die jij levert.

Kortom

Innoveren moet! Productinnovatie op zijn tijd is nodig, maar meestal bereik je meer effect met innovaties op het gebied van service of relatie.

Meer weten?

Meer weten over Innovatie? Neem gerust contact op met Barcavela, of neem wellicht deel aan een van de workshops van de Leergang Succesvol Ondernemen die binnenkort weer van start gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen