maandag 9 maart 2015

creativiteit: trainen van de verbeelding

Zoals in de vorige blog beloofd bijgaand een aantal wetenschappelijk onderbouwde methoden om verbeelding, een van de meest in het oog springende onderdelen van de Innovation Engine, te trainen.

Innovation Engine Seelig











Wat is verbeelding?


Verbeelding is de kans om mogelijkheden te zien, alternatieven te vinden, links te ontdekken zien, nieuwe concepten  of objecten te maken, een nieuwe toepassingen voor een bestaand concept bedenken of originele oplossingen voor een probleem vinden.
Verbeelding is geen aangeboren kwaliteit, verbeelding kun je trainen!


1. Andere vragen stellen


De manier waarop je de vraag stelt bepaalt welk soort antwoorden je krijgt. Je traint jezelf bijvoorbeeld met uitdagende vragen, die méér dan 1 goed antwoord kennen: dus niet 5+5=.... , maar ....+...=10. Daag jezelf uit om zoveel mogelijk goede oplossingen te bedenken!

2. veranderen van frames


Een andere manier van verbeelding trainen zit in het veranderen van frames. Het metamodel van NLP geeft handvatten voor het benoemen van vervormingen, generalisaties en weglatingen die  iemand in zijn taal maakt, en met gebruikmaking van dit model kun je jezelf oefenen om te ontregelen. Dit is trouwens ook de manier waarop heel veel grapjes in elkaar zitten.

hond
Seelig geeft als voorbeeld de detective die aan een man vraagt of zijn grote hond bijt. 'nee', zegt die man, 'mijn hond bijt niet'. Pas als de detective wordt gebeten door de hond die naast de mand lag, zegt die man: 'maar dit is niet mijn hond'






3. Combineren

Een derde manier van training zit in het het combineren van al bestaande zaken. Zelf connecties maken tussen 2 losse beelden, de relatie ontdekken tussen een foto en jezelf, of een gevoel in kleuren beschrijven.

ipv zoek de 10 verschillen nu zoek de 10 overeenkomsten:


zoek de 10 verschillen









4. Vooronderstellingen onderzoeken

Verbeelding train je ook door je vooronderstellingen te onderzoeken: wat is mooi, rijk, aardig, lelijk? Als iemand je zegt dat de inhoud van jouw vuilnisbak niet waardeloos maar waardevol is, moet jij gaan benoemen wat waarde voor jou is, en dan kun je -zoals net bij de combinatie genoemd- relaties ontdekken tussen de inhoud van je vuilnisbak en de uitwerking van je waardewoorden.

5. TRIZ

In 1946 heeft de Rus Genrich Altshuller onderzocht welke denkstappen de grootste bron van innovatie waren, en deze (40) TRIZ-principes zijn nog steeds heel goed bruikbaar om op een andere manier naar problemen te kijken: principe 2 bijvoorbeeld: Weglaten van een deel van een product of alleen noodzakelijke het deel van een product gebruiken, wat leidde tot de ontdekking van suikervrij ijs. Of bijvoorbeeld principe 6: maak een product meer uniform, universeel of multifunctioneel, wat ontwerpers bracht tot de universele all-in-one afstandbediening.. Klik hier voor meer informatie over TRIZ.

Meer weten?

Op dinsdagavond 3 november 2015 verzorgt Barcavela weer een workshop over Creativiteit. Informatie vind je hier.

Bronnen:

  • InGenius: A Crash Course on Creativity  Tina Selig (2012). ISBN 10: 0062020706
  • TRIZ for Engineers, Karen Gadd (2011) ISBN 10 0470741880
  •  TED-talk van Seelig : een inspirerende presentatie over creativiteit

en dank aan Bas Jansen en Mark van der Zwan voor de boekentips

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen