De meeste mensen kiezen voor dat buurmeisje van 16: je kent haar al jaren, je kent haar ouders, je weet welk soort vrienden daar over de vloer komt, en dat geeft toch een een vorm van vertrouwen. Met organisaties werkt dat al net zo: koude acquisitie levert maar zelden snelle resultaten, maar bekend en vertrouwd zijn loont vaak wel, zij het op de lange termijn.
Bedrijven zijn samengesteld uit mensen die met elkaar werken binnen dezelfde cultuur en met dezelfde waarden. Zij zoeken dan ook mensen die dezelfden waarden hebben als zij zelf, en dat weten ze pas als ze je al een tijdje kennen. Hier zit ook het verschil tussen vertrouwen en betrouwbaarheid: die oppas-dame had wellicht prachtige referenties die lieten zien dat zij betrouwbaar was, maar vertrouwen moet groeien.
Hoe ga jij ervoor zorgen dat opdrachtgevers jou vertrouwen: Dat begint met werken aan je Know Like en Trust factor. Dat kan online door aanwezig te zijn op het beeldscherm van het mensen: door via nieuwsbrieven, discussies, sociale media en blogs in beeld te zijn als een aardig persoon die verstand van zaken heeft. Maar let op, biologische onderzoek heeft aangetoond dat onze spiegelneuronen online niet werken niet - wij hebben uiteindelijk toch echt mens-mens contact nodig.
Simon Sinek heeft een prachtige TED-talk over het belang van vertrouwen binnen organisaties, met mooie links naar organisatiecoaching en persoonlijk leiderschap. klik hier
Meer weten over onze leiderschapstrainingen? klik hier
Geen opmerkingen:
Een reactie posten