zondag 3 februari 2013

jouw droombaan












Het kan nooit kwaad om groot te dromen, en soms komen dromen echt uit.


LinkedIn heeft onderzoek gedaan naar coole carrières, en kwam erachter dat bijna een op de drie LinkedIn leden op dit moment het werk van zijn jeugddromen heeft, of werkt in een aanverwant gebied.

Wil je weten hoe jij ook die droombaan kunt vinden; klik hier voor het artikel waarin LinkedIn tips geeft.


Maar als het als kind jouw droom was om Olympisch atleet te worden (de baan waar blijkbaar de meeste Amerikaanse jongetjes van dromen) dan moet je misschien toch ook nog een back-up plan hebben. Alhoewel: in hetzelfde artikel staat ook een mooi stukje over een blinde man die er altijd van gedroomd had om piloot te worden. Door na te gaan wat er voor hem zo aantrekkelijk was aan piloot zijn kon hij andere opties die samenvielen met zowel zijn passies en talenten vinden. Deze blinde man werd uiteindelijk projectmanager voor een vooraanstaand bedrijf waar zijn vaardigheden rondom het stimuleren van samenwerking en zijn grote instinct voor prioriteiten leidden tot een succesvolle carrière.


vrijdag 1 februari 2013

nietszeggende maar veelgebruikte zoektermen




Als zelfstandig professional ben JIJ het gezicht van jouw onderneming.  
Wil je
- je onderscheiden in de markt?
- herkend worden door potentiële opdrachtgevers?
- bouwen aan je merk?
- zorgen dat je kwaliteiten gezien worden?

Dan maak je natuurlijk gebruik van LinkedIn om een online beeld van jezelf neer te zetten.

Maar ben je wel onderscheidend genoeg? Of ben jij een van de miljoenen 'creatieve'en 'gemotiveerde'professionals die op LinkedIn te vinden zijn. Val op door deze veelgebruikte begrippen te koppelen aan projecten die je hebt gedaan: Verwijzen naar concrete voorbeelden van het creatieve werk dat je hebt gedaan is veel  overtuigender dan alleen de vermelding 'creatief professional'

Bijgaand een persbericht waarin LinkedIn de 10 meeste gebruikte buzz-woorden van 2012 noemt: kik hier


woensdag 30 januari 2013

Workshop Marketing en Branding

leergang succesvol ondernemen










Jij hebt de moed gehad om van jouw passie je bedrijf te maken. Je bent heel goed in je vak maar je merkt dat goed zijn nog geen garantie is voor succes. Ondernemen is meer dan inhoudelijk vakmanschap, het vraagt ook een aantal ondernemersvaardigheden.

Hoe zorg je er voor dat jouw bedrijf ook een succesvol bedrijf blijft? Hoe zorg je ervoor dat je, ook op de lange termijn, voldoende klanten hebt, voldoende inkomsten genereert, en nog heel lang jouw passie in je bedrijf kunt uitvoeren? Hoe combineer je al die rollen die je hebt in jouw eigen bedrijf: professional, relatie-beheerder, financieel manager, directeur, verkoper en bedrijfsleider.



Barcavela biedt een cyclus van 6 workshops waarin de elementen van ondernemerssucces worden behandeld. Deze workshops kunnen los van elkaar worden gevolgd, maar kunnen ook worden gecombineerd met individuele coaching..

In de workshop 'Marketing en Branding' wordt ingegaan op de marketing en  branding van je bedrijf, en op jouw eigen Personal Branding. Output van deze workshop is een op jouw bedrijf en doelgroep afgestelde marketing strategie.

branding










Workshop:            Marketing en Branding
Deelnemers:         8-15
Datum:                  vrijdag 6 maart 2015
Tijd:                      9.30-17.00 uur
Lokatie:                Zuid Limburg
Kosten:                 €178,50  excl. BTW, excl. lunch
Inschrijven:          ellen@barcavela.nl
Telefoon:              06-11131744 


NB In de leergang worden de workshops gecombineerd met individuele coaching, en wordt 1:1 verdieping gegeven aan de behandelde onderwerpen. De kosten voor de losse workshops zijn €178,50. De kosten voor de totale leergang (6 workshops en 4 persoonlijke coaching-gesprekken) bedragen €1.895,-- . Alle kosten zijn exclusief BTW en exclusief lunch. Al deze kosten zijn bij de belastingdienst op te voeren als studiekosten.




Workshop Mijn Bedrijf

leergang succesvol ondernemen










Jij hebt de moed gehad om van jouw passie je bedrijf te maken. Je bent heel goed in je vak maar je merkt dat goed zijn nog geen garantie is voor succes. Ondernemen is meer dan inhoudelijk vakmanschap, het vraagt ook een aantal ondernemersvaardigheden.

Hoe zorg je er voor dat jouw bedrijf ook een succesvol bedrijf blijft? Hoe zorg je ervoor dat je, ook op de lange termijn, voldoende klanten hebt, voldoende inkomsten genereert, en nog heel lang jouw passie in je bedrijf kunt uitvoeren? Hoe combineer je al die rollen die je hebt in jouw eigen bedrijf: professional, relatie-beheerder, financieel manager, directeur, verkoper en bedrijfsleider.

Barcavela biedt een cyclus van 6 workshops waarin de elementen van ondernemerssucces worden behandeld. Deze workshops kunnen los van elkaar worden gevolgd, maar kunnen ook worden gecombineerd met individuele coaching..

In de workshop 'Mijn bedrijf' wordt ingegaan op de elementen van succes, worden de bedrijfsplannen van de deelnemers tegen het licht gehouden en wordt een bedrijfsspecifieke Elevator Pitch ontwikkeld en geoefend.

Workshop:            Mijn Bedrijf
Deelnemers:         8-15
Datum:                  vrijdag 30 januari 2015
Tijd:                      9.30-17.00 uur
Lokatie:                Zuid Limburg
Kosten:                 €178,50  excl. BTW, excl. lunch
Inschrijven:          ellen@barcavela.nl
Telefoon:              06-11131744 


NB In de leergang worden de workshops gecombineerd met individuele coaching, en wordt 1:1 verdieping gegeven aan de behandelde onderwerpen. De kosten voor de losse workshops zijn €178,50. De kosten voor de totale leergang (6 workshops en 4 persoonlijke coaching-gesprekken) bedragen €1.895,-- . Alle kosten zijn exclusief BTW en exclusief lunch. Al deze kosten zijn bij de belastingdienst op te voeren als studiekosten.


dinsdag 29 januari 2013

omgaan met weerstanden














De meeste mensen houden er niet van om veranderd te worden, en vaak hebben ze heel goede redenen om niet te willen veranderen. Hoe kan IK, als leidinggevende, consultant of trainer dan wel mijn doelen bereiken?

Ik geniet altijd erg van dit YouTube filmje weerstand tegen verandering dat heel simpel aangeeft hoe je als 'veranderaar' rekening kunt houden met de beweegredenen van jouw doelgroep.

Weet jij wat de geheime verleiders (mermaids), de nadelen van verandering (crutches) of de verborgen verander-redenen (crocodiles) van jouw mensen zijn? Of focus je alleen op de pot met goud, waarvan jij aanneemt dat hij voor iedereen even aantrekkelijk zal zijn?

Meer informatie over omgaan weerstanden?
Kijk eens op dit of dit artikel van mijn blog

dinsdag 22 januari 2013

zin en onzin van een ondernemingsplan





Veel goede ideeën beginnen op een bierviltje. Maar de praktijk is vaak net wat complexer dan het gemiddelde bierviltje aan kan. Daarom is het heel slim om op enig moment een ondernemingsplan te maken; dat kan natuurlijk vóórdat je begint met ondernemen, maar ik merk steeds meer dat mensen liever eerst in het diepe springen.

Bij het afsluiten van hun eerste boekjaar komt dan vaak alsnog de behoefte om eens wat gestructureerder naar hun onderneming te kijken: Is er wel een markt voor mijn product, zit ik wel met het goede product bij de goede doelgroep, heb ik een realistische prijs,  en hoe kom ik aan klanten?

Een goede manier om met die vragen om te gaan is een ondernemingsplan maken, een nog betere manier is om samen met andere ondernemers naar elkaars produkcen en diensten, kwaliteiten en valkuilen te kijken.

Alvast beginnen met een ondernemingsplan, klik dan eens hier
Meer behoefte aan sparren met anderen, kijk dan hier.


zondag 20 januari 2013

veranderen gaat in kleine stapjes


Soms word ik gevraagd om een veranderingsproces te begeleiden, en verwacht de opdrachtgever dat mensen met weerstand door mijn begeleiding na 2 sessies staan te springen om aan de verandering te mogen beginnen. Door schade en schande wijs geworden moet ik bekennen dat dat zelfs mij niet lukt....

Wat ik gelukkig wel kan is, samen de leidinggevenden, mensen stapje voor stapje door het veranderingsproces te begeleiden.

Een heel belangrijke eerste stap daarbij is om te ontdekken waarom mensen de verandering niet willen, en er echt naar te luisteren, en er zo mogelijk zelfs iets van te leren. Pas als mensen het gevoel hebben dat er naar hun redenen geluisterd is kunnen zij gaan luisteren naar mij of naar hun leidinggevende, en wellicht redenen gaan ontdekken waarom ze wél zouden kunnen of moeten veranderen.

De tweede stap gaat over het durven vertrouwen in de verander/mogelijkheden van mensen zelf. Dat kan ik tóch niet..., dat hebben we al eerder geprobeerd en dat lukte tóch nooit... Ook hier is het heel belangrijk om te ontdekken waar deze vooronderstellingen vandaan komen, om vandaaruit te kunnen gaan kijken naar manieren om dat vertrouwen wel te gaan krijgen.

Pas als als mensen deze eerste twee stappen hebben genomen heeft het zin om naar het hóe te gaan kijken: wat precies moet er gebeuren, hoe exact moet het gaan worden.

Bovenstaande cartoon (ik weet helaas niet wie de rechtmatige eigenaar is, weet jij het wel geef het mij svp door) geeft deze stappen fantastisch weer. Het lijkt alsof de eerste 2 stappen maar twee onbelangrijke tredes zijn die je best zou kunnen overslaan, maar schijn bedriegt; zonder deze twee stappen is elke verandering gedoemd te mislukken.

Wil je mijn artikel opnemen in een website/blog, tijdschrift of ander medium? Leuk! 
Dan vraag ik je wel mij hierover te informeren én de volgende tekst op te nemen: "Door Ellen Schiffeleers, business coach/trainer voor zelfstandige professionals. Ga naar www.barcavela.nl : "Barcavela, slimme mensen wijzer maken".