vrijdag 15 maart 2013

creëren van een online community- Facebook als dé oplossing?











Een online community is een virtuele plek waar mensen met gemeenschappelijke kenmerken op vaste basis bij elkaar komen, om elkaar direct of indirect te helpen in het verwezenlijken van doelen, verwachtingen en activiteiten door middel van het delen van informatie en ideeën, waarmee zij bijdragen aan het duurzaam ontwikkelen van een gemeenschap”. Online communities zijn daarnaast ideaal om directe betrokkenheid met de doelgroep te realiseren. Dit kan zowel door het delen van organisatie-content en inhoudelijke content door de organisatie als door plaatsen van user-generated content.

Wat wil de doelgroep van de organisatie
Hoewel het antwoord op deze vraag niet op voorhand te beantwoorden is voor deze specifieke doelgroep, is er wel een basisprofiel dat voor iedere doelgroep en iedere organisatie geldt. In principe zijn er 8 generieke waarden voor customer engagement

  1. Multi-toegankelijk zijn (zowel online als telefonisch en face-to-face)
  2. Vertrouwen uitstralen: helder communiceren over verwachtingen; handelen in het belang van organisatie én doelgroep .
  3. De juiste dingen goed doen: zowel bepalen wát gedaan wordt als hóe dit gedaan wordt
  4. Kennis delen: antwoorden geven op vragen van de doelgroep én de doelgroep een platform bieden om hun kennis verder te verrijken. Daardoor voelen ze zich meer betrokken en dat versterkt hun slagkracht en de reputatie van de organisatie.
  5. Afspraken nakomen
  6. Aandacht schenken: persoonlijk en vriendelijk behandelen
  7. Extra aandacht schenken: Het gevoel bieden wat extra’s te geven – een speciale behandeling
  8. Feedback gebruiken om te verbeteren: problemen snel oplossen 












Succes van een online community

Een online community kan een groot aantal van deze waarden vervullen: het biedt toegankelijkheid, een mogelijkheid om kennis te delen, (extra) aandacht te schenken. Indien op de juiste manier toegepast kan het absoluut vertrouwen uitstralen en een feedback-bron zijn om nóg beter de ‘juiste dingen goed’ te doen.

Succesfactoren voor een online community zijn:
- context
- content
- aantal leden

Er moet een reden zijn waarom de deelnemers elkaar treffen op het platform, er moet voldoende inhoud worden gedeeld, hetzij door de organisatie hetzij door de deelnemers zelf, en er is een kritische massa nodig om zinvolle interactie te generen.

Met het plaatsen van user-generated content vervullen deelnemers verschillende behoeften: De een wil informatie ontvangen en de ander heeft het verlangen om informatie te delen. Gebruikers die content plaatsen, investeren in het platform. Zij investeren tijd, creativiteit en kennis, en komen eerder terug op het platform om de resultaten van de investering te meten.

Succes van een online-community kan je bijvoorbeeld meten door:
- aantal actieve deelnemers
- aantal berichten per tijdseenheid
- tevredenheid van deelnemers
- wederkerigheid
- aantal reacties per item
- betrouwbaarheid van reacties

Valkuilen online community
Indien op de juiste wijze opgezet, gebruikt en onderhouden kan een online community veel customer engagement realiseren. Er zijn echter zeker een aantal valkuilen:

- Moeilijk toegankelijk platform
- Platform dat niet compatibel is met standaard media van de doelgroep
- Niet bereikbaar zijn, geen back-office
- Niet leveren van content
- Andere boodschap uitzenden dan verwacht
- Niet de taal van de gebruiker spreken
- Afspraken niet nakomen
- Niet up-to-date
- Geen interactie
- Alleen zenden
- Niet uitnodigen tot interactie met de organisatie
- Niet uitnodigen tot interactie onderling
- Window-dressing: alleen successen delen
- In de loop van de tijd alleen nog gericht op de heavy users

Samenvattend






Een online community biedt toegankelijkheid, een mogelijkheid om kennis te delen, en (extra) aandacht aan de doelgroep te schenken. Indien op de juiste manier toegepast kan een online community vertrouwen uitstralen en een feedback-bron zijn om nóg beter de ‘juiste dingen goed’ te doen. Het is daarbij wel heel belangrijk om heel specifiek in te spelen op de wensen en behoeften van de doelgroep, aan te sluiten bij hun media en hun taal, en communicatie op alle users te blijven richten. Daarnaast is het belangrijk om content en interactie te blijven generen en actief te reageren op vragen en feedback. Alleen het maken van een Facebook-pagina maakt nog geen community; dit vraagt visie, tijd, input en voortdurende interactie

Bronnen
Competition among Virtual Communities and User Valuation
Sociability and usability in online communities: Determining and measuring success
Knowledge Networks: Innovation Through Communities of Practice
Community management is geen trucje: 8 waarden voor succes
Hoe start ik een online community?


© Ellen Schiffeleers
15-3-2013, Meerssen

zondag 10 maart 2013

altijd gelukkig?


Nu de eerste mooie voorjaarsdagen weer werden ingehaald door sneeuw en kou daalde mijn humeur met sprongen. Hoog tijd dus om eens de psychologie in te duiken.

Wat maakt dat ik me prettig voel? Als eerste denk ik dan aan lekker eten, warmte, sociale contacten. Daar ligt meteen een zware link naar de evolutionaire psychologie: volgens evolutionair psychologen is je lekker voelen een beloning voor activiteiten die bijdragen aan de overleving van individu en/of soort. 
Wat mij daarnaast heel gelukkig maakt is zinvol werk leveren, maar ook sporten en wandelen in de natuur.

3 heel verschillende manieren om te genieten, die perfect passen binnen het van onderzoek Livingstone en Srivastana (zie hier). Zij deden onderzoek naar emotie-regulatie en vonden 75 verschillende categorieën van regulatie-strategieën, waar 3 hoofd-strategieën uit te destilleren waren: engagement (verbinding), betterment (zelfverbetering) en indulgence (verwennen).


  • De onderzoekers concludeerden dat engagement - het beste halen uit het moment, helemaal opgaan in een mooi gerecht, terugdenken aan een dierbaar moment- de beste strategie is om je op korte én lange termijn positief te stemmen. 
  • Betterment lijkt een effectieve strategie, maar zoals iedereen waarschijnlijk al wel eens heeft gemerkt staat bezinning, zelfontwikkeling en zelfonderzoek niet per definitie garant voor een positief gevoel; het kan ook heel confronterend of frustrerend zijn.
  • Indulgence is een strategie die vooral op korte termijn een positief gevoel oproept; jezelf verwennen met taartjes, nieuwe tassen of dure make-up levert meestal een korte kijk op, maar hebben vaak nadelen op de lange termijn. 

Livingstone en Srivastana raden aan om als je je goed wil voelen vooral in te zetten op de engagement-strategie, wat volgens mij aardig in de buurt komt van de filosofie van mindfullness: het beste halen uit het moment, helemaal opgaan in ervaringen.
Omdat je zelfverbetering voor velen van ons niet een zozeer een geluksstrategie maar vooral ook een levensdoel is raden zij aan om dit zeker te blijven doen, maar altijd te combineren met engagement: zo kun je groeien en toch gelukkig zijn.
Indulgence kan fijn zijn als afleiding of als ontspanning, maar zou als strategie maar zeer beperkt moeten worden toegepast.

dat brengt mij ertoe om nu te gaan investeren in de relatie met mijn zoon en te gaan genieten van een potje tennis met hem op de buitenbaan; een mooie manier om strategie 1 en 2 te combineren.

Wil je weten wat jouw voorkeursstrategie is? doe eens deze test op de site van Psychologie Magazine 

woensdag 6 maart 2013

Workshop Personal Branding op 20 juni 2014



personal branding
Word je steeds weer voor hetzelfde gevraagd, terwijl je zoveel meer kan? Zie je soms de kansen niet , of zien ze jou niet?

Misschien is het tijd om eens stil te staan bij het beeld dat je neerzet tegenover anderen van jezelf als professional; je ‘Personal Brand’.  Personal Branding betekent dat je jezelf als merk beschouwt en dat je jezelf ook consequent als dat merk presenteert.  Welke unieke mix van kenmerken bepaalt jouw professionele gezicht? En hoe ga je dat merk vervolgens marketen?

Ben je nieuwsgierig naar hoe je een Personal Brand zou kunnen ontwikkelen en je persoon of bedrijf daarbij kunt marketen? Schrijf je dan in voor deze interactieve workshop, met daarin de volgende onderdelen:

Inleiding over de uitgangspunten van Personal Branding
Zelfanalyse: Talenten, Ambitie en Passie
Imago-analyse: imago-verkenning aan de hand van persoonlijke presentatie, website en eventueel beschikbaar social media profile
Marktanalyse: voor wie, waar en wanneer?
Eerste aanzet naar Impact: Elevator Pitch

Workshop:            Personal Branding
Deelnemers:          maximaal 12
Door:                    Ellen Schiffeleers en Tessa van Mourik
Datum:                  vrijdag 20 juni 2014
Tijd:                      9.30-16.30 uur
Lokatie:                 Maastricht
Kosten:                 150 € excl. BTW, excl. catering
Inschrijven:            ellen@barcavela.nl 
Telefoon:               06-11131744 


Creatieve Concepten Ontwikkelen


Soms is het tijd om eens even pas op de plaats te maken en weer bewust te bedenken WAT ik wil, en HOE ik dat wil. Ik vind het dan ook erg leuk dat ik volgende week een cursus ga volgen bij Gregor Wintgens, die mij daar hopelijk heel veel in kan leren. En mocht er iets moois uitkomen, dan laat ik dat zeker weten!

flyer.achterkant

woensdag 6 februari 2013

Aandacht krijgen en vasthouden



In een interactieve en visuele maatschappij zoals de onze zullen we allemaal regelmatig presentaties moeten houden. Voor iedereen geldt daarbij steeds weer: Hoe houd ik de aandacht vast tijdens de presentatie ?

Door mijn oude literatuur bladerend kwam ik deze tips uit de vorige eeuw tegen; de flanelborden en overheadsheets heb ik uit de opsommingen gehouden, maar ook in de pré-powerpoint tijd was er al heel wat bekend over "wetten" die van toepassing zijn voor de aandacht van de toehoorders.

• Een sterke "stimulus" krijgt meer aandacht dan een zwakke, bijvoorbeeld: de koffiejuffrouw krijgt meer aandacht dan de spreker;

• Een vertrouwde "stimulus" wordt verkozen boven een onbe­kende, breng dus nieuwe informatie in verband met wat reeds bekend is;

• Een geordend geheel houdt beter de aandacht vast, zorg dus voor een duidelijke (zichtbare) structuur;

• Een grotere stimulus trekt meer aandacht dan een kleine, houdt hiermee rekening bij bewegingen, zoals bijvoorbeeld aanwijzen;

• Bewegingen vallen meer op dan stilstaande zaken, breng dus beweging aan, niet alleen met uw lichaam maar ook bijvoorbeeld veranderingen in uw spreektempo en toon­hoogte.

Meer weten of meer oefenen? kom een keer naar een workshop bij Barcavela:  www.barcavela.nl 

Wil je mijn artikel opnemen in een website/blog, tijdschrift of ander medium? Leuk! Dan vraag ik je wel mij hierover te informeren én de volgende tekst op te nemen: "Door Ellen Schiffeleers, business coach/trainer voor zelfstandige professionals. Ga naar www.barcavela.nl : "Barcavela, slimme mensen wijzer maken".

Ook leuk, wil je vooral weten hoe het NIET moet, kijk dan eens even naar het filmpje Death by Powerpoint via YouTube.


dinsdag 5 februari 2013

Eigenschappen van sterke vrouwen


Tijdens een workshop over sterke vrouwen  werd aan meer dan 20 vrouwen gevraagd wat maakt dat zij bepaalde vrouwen sterk vinden; wat moeten ze doen, vinden of zijn?

De sterke vrouw staat haar mannetje
Sterke Vrouw
Een korte inventarisatie leverde de onderstaande lijst met eigenschappen op (hier op alfabetische volgorde weergegeven).

Andere wegen zoeken
Anderen iets gunnen
Confronteren
Doorzetten
Een plan hebben
Het beste uit anderen halen
Hulp durven vragen
Humor
Iets voor anderen betekenen
In jezelf geloven
In verbinding met anderen
Keuzes maken
Kwetsbaar durven zijn
Lef hebben
Moedig
Nee durven zeggen
Niet te bescheiden
Onafhankelijk
Op eigen benen staan
Positiviteit
Risico’s durven nemen
Ruimte voor zichzelf
Stabiel
Tevreden
Veerkracht
Verantwoordelijkheid
Vrouw blijven
Weten wat goed voor je is en dat ook doen
Weten wat je wil
Zelfkennis
Zelfstandig
Zichzelf blijven


Meer doen met jouw vrouwelijke kracht?
Welke eigenschappen herken jij bij jezelf?
Wat ga je met deze kracht doen om jouw steentje bij te dragen?
Welke eigenschappen zou je nog meer willen ontwikkelen?

Neem contact op met Barcavela voor coaching of training op maat, en hoor referenties van organisaties, managers en teamleden die meer zijn gaan doen met hun vrouwelijke kracht. www.barcavela.nl 

Wil je mijn artikel opnemen in een website/blog, tijdschrift of ander medium? Leuk! Dan vraag ik je wel mij hierover te informeren én de volgende tekst op te nemen: "Door Ellen Schiffeleers, business coach/trainer voor zelfstandige professionals. Ga naar www.barcavela.nl : "Barcavela, slimme mensen wijzer maken".



maandag 4 februari 2013

financieel adviseur moet praten met zijn klanten

Ik zou willen dat alle bank-klanten die ik de afgelopen jaren getraind heb ook dit artikel in de economische bijlage van de Volkskrant van 2 februari zouden lezen:





















Een pleidooi voor goed luisteren naar je klanten, en écht geïnteresseerd zijn in de mensen aan de overkant van de tafel. Een oproep om vragen te stellen die de klant inzicht in zichzelf geven.

Met veel plezier zijn we nu sinds 2009 bij een aantal grote banken bezig om de omslag te maken van produktverkopers naar financiële adviseurs met prominent oog voor het klantbelang. Ik ondersteun Van der Heijden dan ook helemaal in zijn stelling "Een goede adviseur ..is net als een dokter iemand die ervoor moet zorgen dat hij uw vertrouwen verdient, zodat u later geen buikpijn krijgt van zijn woekerpolis"

lees het hele artikel op www.volkskrant.nl/../archief/../Goed-luisteren.dhtml