vrijdag 5 april 2013

zakelijk gebruik van Facebook

Tot een paar jaar geleden werd Facebook vooral gezien als het Amerikaanse broertje van Hyves; een leuke netwerksite om contact te houden met je oude buurmeisje. Maar daar is verandering in gekomen. wereldwijd zitten op dit moment (april 2013) 965 miljoen* (dus bijna een miljard....)  mensen op Facebook.

Voor Nederland zijn de cijfers niet minder indrukwekkend: 7,5 miljoen gebruikers, dus 45% van alle nederlanders zit op Facebook. natuurlijk lang niet allemaal even actief, maar toch gigantisch. En zijn dat dan allemaal jonge meiden; Nee, de meeste gebruikers zijn tussen de 25 en 55 jaar oud, en ongeveer evenveel mannen als vrouwen.

Met zoveel potentiële gebruikers is Facebook in middels ook de grootste marketingtool van heel veel bedrijven, zeker voor bedrijven die met particuliere klanten te maken hebben. Zij communiceren met hun fans, beantwoorden vragen, schrijven prijsvragen uit, bieden games; allerlei manieren om klanten en potentiële klanten regelmatig te attenderen op hun bestaan.
Mijn grote voorbeeld daarin is CocaCola. Zij zijn op Facebook gegaan en gebruiken Facebook om te communiceren met hun fans, om hun mening te vragen, en om nieuwe producten te lanceren. CocaCola heeft op dit moment  ruim 62,5 miljoen fans!


Cocacola heeft een zakelijk Facebookpagina, en er zijn een aantal verschillen tussen privé profielen en zakelijke pagina's: Privé heb je vrienden, kun je je privacy beheren en kun je moeiteloos in contact komen met anderen. Zakelijk heb je een pagina die volledig openbaar is, en waarbij mensen in contact kunnen komen met jou. Bij een zakelijke pagina heb je daarnaast toegang tot statistieken, kun je de lay-out aanpassen en kun je advertenties maken.



De merken die in Nederland het meeste bereik hebben zijn vakantieveilingen, Heineken, De Bijenkorf, Lidl en Samsung. 5 Bedrijven die met er dus blijkbaar rond de 300.000 fans in slagen om direct contact te hebben met (potentiële) klanten, en dat allemaal op initiatief van die (potentiële) klanten!


Want waar je als particulier op Facebook zelf mensen uit kunt nodigen om vriendje met je te worden kan dat zakelijk niet: mensen moeten zelf de stap nemen om fan van je te worden. (stel je voor dat iedereen door CocaCola benaderd zou worden of ze fan zouden willen worden...).

Publiek opbouwen
Maar mensen moeten natuurlijk wel weten dát je een Facebook pagina hebt en dát ze fan van je kunnen worden. Je kunt een publiek opbouwen via een advertentie, betaalde service van Facebook, of op andere manieren, zoals via email, flyers of QR-codes mensen uitnodigen om naar je zakelijke Facebook pagina te komen. Pas als ze op deze pagina kiezen voor 'vind ik leuk'zijn ze fan, en zullen jouw berichten op hun tijdlijn verschijnen.

Wil je weten of een Facebook pagina interessant is voor jouw bedrijf, en wil je leren hoe je een zakelijke  Facebook pagina kunt maken? Wacht op een van de volgende blogswaarin ik uitleg hoe je een pagina kunt maken, of kom een keer naar een workshop bij Barcavela:  www.barcavela.nl 

Wil je mijn artikel opnemen in een website/blog, tijdschrift of ander medium? Leuk! Dan vraag ik je wel mij hierover te informeren én de volgende tekst op te nemen: "Door Ellen Schiffeleers, business coach/trainer voor zelfstandige professionals. Ga naar www.barcavela.nl : "Barcavela, slimme mensen wijzer maken".

*bron: http://www.socialbakers.com/facebook-statistics/

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen